-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Hadou

#121
hok waar je brood maakt op houtskool of brandhout met een schoorsteen.
#122
Citaat van: ElGalloNegro op 06/10/2010 om 11:40:56
En Hadou je lult weer uit je nek man en het is idd thwiza (mv thiwizawien), in de boeken die ik gelezen heb over waarin de  Ariphubliek (periode van bloedvetes, Aith Arb3ien) werd beschreven is dit nooit genoemd. Tevens heb ik dit nooit gehoord uit de verhalen van mijn eigen omgeving (oud-ooms) die dit van dichtbij hebben meegemaakt.
Rif cultuur is niet begonnen in 1910.
Bij ons verschuilen vrouwen nog steeds van de vreemde mannen. En verbergen zich nog in kleding dat ze onherkenbaar zijn voor een ander.
En mannen die dat begrijpen vermijden ook het contact met vreemde vrouwen. Behalve sommigen die hun ogen niet van vreemde vrouwen kunnen af houden.

Het is niet omdat het seksuele aantrekkingskracht dat vrouwen uitstralen naar mannen verdrongen / verbergt moest worden. Maar Omdat het een cultuur of gewoonte of beter gezegd angst is uit het verleden, dat nog bij ons gebleven is tussen de oren. En die in het verleden ontstaan is , doordat vrouwen een mikpunt waren om bepaalde familie in dorp of omgeving in deskredit te brengen.

Het gebeurt nog steeds dat moeders,  vrouwen . meisjes , nichtjes , dochters, enz bewust belachelijk gemaakt worden om iemand mee te pesten en in de grond te laten zakken van schaamte.
#123
Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:59:11
De vrouwen van de profeet vzmh bedekten alles ook hun gezicht
Nee. Niet allemaal.
+ De tijdperk van de profeet werd ook gedomineerd door onveiligheid. Er waren nog steeds Juhala-Arabieren te vinden die hem, zijn familie en volgelingen wilden beschadigen. Dus weer moesten moslims en moslima's alert blijven.
#124
Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:52:37
Sorry hadou maar iemand die concludeerd dat de vrouwen van de profeet geen hoofddoek zou dragen als het veilig was denk ik in ieder geval niet dat diegene veel over islam weet

Ik vindt het wel goed dat je deze discussie begint maar alsjeblieft De dingen die ik je vertel kan je gewoon in de qoran vinden
Hoofddoek is wat anders dan Niqab of burka.
#125
Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:48:20
Conclusie: De Hijab wordt in de qoran verplicht dus is het een eis in de islam
Niet de burka. Of gezicht bedekking.

Maar je mag jouw theorie aanhouden. Net zoals miljoenen anderen dat doen. 
#126
Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 23:37:47
Jij weet denk ik weinig tot niets over de islam hadou ( met alle respect!)
Dus de moslims begraafde baby's levend als ik jou zo hoor nou als je mij een bron kan geven die dat vermeld geef ik je â,¬500 van me eigen het zal je absoluut niet lukken. Ik heb Jullie al verwezen naar surat noer vers 31 waarin de vrouwen hun schoonheid niet openlijk mogen tonen. De qoran vertelt ook dat de vrouwen een hijaab droegen om herkenbaar te zijn en niet kunnen worden lastig gevallen maar dat is niet de enige reden voor een hijaab
Niet doen! Ik weet heel erg veel van Islam . En ik ben niet van plan om Islam te beschadigen. Islam is ook mijn religie.
Ik vind het belangrijk om uit te zoeken hoe ''cultuur'' of tradities ontstaan zijn. En het is ook heel erg belangrijk om zaken goed uit te zoeken.

Moslims vermoorden hun kinderen niet. Juhala-Arabieren deden dat.
En ik schreef duidelijk arabieren in mijn vorige reactie.

#127
Citaat van: Zwart-Hart-Chatt op 05/10/2010 om 17:01:23

Op het platteland is het nog steeds gebruikelijk dat men een 'LOUISA' organiseert om de gewassen van het land te halen,dan is bijna iedere inwoner van de omliggende dorpen aanwezig om samen te werken. Een Louisa is een tijdelijk samenwerkingsverband om gezamenlijk elkaars land te bewerken of te oogsten. Dan trekken grote groepen inwoners van dorpen van de een naar het andere grondstuk om snel te oogsten.

Je bedoelt TAWIZA.
mijn tante heet Lwiza.

verder heeft jouw tekst geen betrekking op mijn stelling / theorie. 
Dus open een topic over.
#128
Citaat van: Amazigh/rebel op 05/10/2010 om 22:54:48
Ik stel jullie een vraag als er nou geen vijanden waren zouden de vrouwen van de profeet onbedekt over straat lopen?
Ja.
En belangrijk punt om te weten is dat de vrouw in Arabie helemaal niet gerespecteerd  werd. Baby-meisjes werden zelfs levend begraven, uit vrees dat ze later wel eens als prooi valt bij de vijand.
#129
Citaat van: 3ich op 05/10/2010 om 21:35:23
Dit doet mij denken aan de tijd van profeet mohamed vrede zij met hem. Dat zijn vrouw destijds (lella Khadisja) gesluierd op pad moest gaan, anders zou men haar vermoorden.

Dit was ook de reden dat de vrouwen een hijab moesten dragen?

Het is een vraag,
Kijk ! iemand die het wel kan volgen. Dank u.

Een vrouw moest zich zo veel mogelijk bedekken uit vrees dat zij de dupe wordt van de agressie die tegenstanders van haar  familie te ontlopen.
En in Arif was er een periode dat veiligheid op straat niet te vinden was. Vrouwen konden enkel beschermd worden door hun familie. En zo bleef een traditie staan van ''hijaab'' die eigenlijk niet door Islam opgelegd was , maar door de mens.
#131
het bedekken van het gezicht zodat een vrouw onherkenbaar in het openbaar kan bewegen is niet een eis van Islam.
Vrouwen deden dat uit angst dat ze aangevallen werden door de vijanden van hun familie.
#132
Terug denkend aan de tijden dat wanneer vrouwen in het openbaar verschenen,  zich maximaal hun lichaam en gezicht bedekten, behalve de ogen, in een lange Ajellab met een capuchoun en een doek over hun mond en neus het niet alleen deden omdat Islam het vraagt , maar meer uit angst dat ze het slachtoffer worden van intimidatie en ongewenst gedrag van de mannen uit het dorp of omgeving.

Er heerste ( nu nog een beetje) bepaalde vijandigheden tussen mensen vroeger en vrouwen werden ook de dupe van. Zo waren mannen altijd alert en waren meestal gewapend en gingen op pad in groepen, meestal families.

Tijdens deze conflicten maakten de mannen ook misbruik van de vrouwen van de tegenstander. Door het aanpakken van de vrouw of dochter of familie werd gedacht dat ze een overwinning boekten op de tegenstander. Zo werden baby's zelfs de keel gesneden omdat ze de kinderen zijn van de tegenstander. Aan verkrachtingen deed men niet. Wel hielden sommige ''gekken'' van  om een vrouw van iemand om haar te besmeuren met modder en of te gooien in het water of zelfs uit te laten kleden.

Het ging eigenlijk nergens over. Maar in dat ''gekte' ging het óver hoe je de tegenstander zo veel kan beschamen. Zodat de omgeving de bewuste familie belachelijk  en kon treiteren en ze de grond in te laten boren en hun respect , dus ook hun stem, verliezen  in hun streek.

Vrouwen werden dus gedwongen door hun echtgenoten of schoonfamilie en eigenlijk ook uit angst dat ze in het openbaar herkend worden door vreemden of vijanden van de familie om zich zoveel mogelijk hun gezichten te bedekken.

De eerste moslimvrouwen tijdens het begin van de Islam moesten zich ook helemaal bedekken, zodat de vijanden van de profeet en sahaba hun niet kon herkennen en lastig vallen.
Er is dus een vergelijking te vinden.

Islam zelf vraagt aan de vrouw om haar boezem , haren en bepaalde rondingen te bedekken. Maar niet dat ze helemaal moest bedekken.

©Hadou
#133
Citaat van: Azidane op 02/10/2010 om 19:53:39
Een paar leuke die ik heb onthouden uit mijn kindertijd (als mama vond dat ik vervelend was :D ) Ik moet nog wat inkomen in mijn Tamazight spelling, hoop dat het toch leesbaar is.

- Eg oesseg Asaqir, eg qarweg sifath
ik geef je een (harde) klap zodat je gezicht en achterhoofd van positie wisselen.   

- Enharra et esser est ni sha agyour ki ersawend.
Vandaag krijg je net zoveel klappen als een ezel krijgt wanneer hij heuvel op moet.
Deze uitdrukkingen zijn heel erg grappig. Dank.

Waar ik naar toe wil is dat ik merk bij Irifiyen dat zij zulke uitdrukkingen ook gebruiken in hun nieuwe taal, zolas hier in Nederland.
Ik zie wel eens een Ariffi die een Nederlander uitscheldt op zijn rijffijns. Zoals : Ik maak gehakt van jouw. Ik maak jouw af. Ik n**k je moeder. Enz.  .
Een Nederlander ziet dat als een levensbedreiging. Terwijl Irifiyen het eigenlijk niet zo bedoelen. Irifiyen moorden niet zo gauw. Zelfs een Arifi met een mes op zak wil '' voor verdediging '' enkel zijn tegenstander bezeren , een beetje pijn doen, maar nooit echt vermoorden.

Dit gedrag en communicatie zorgt er voor dat heel veel Nederlanders bang worden van Irifiyen.
Het zou prettig zijn als bij inburgering  en op voortgezet onderwijs lessen worden gegeven aan Irifiyen en anderen om te leren van wat zij eigenlijk niet mogen doen en niet mogen zeggen in Nederland.

Wie is hier mee eens en wil er mee van gedachten wisselen? 
#134
Politiek / Re: De hypocrisie van de Ikhwan
03/10/2010 om 13:01:23
Nou Nou: het woord van hypocrisie vind ik hier misplaatst.
#135
Bij veel Irifiyen, man en vrouw, is het normaal dat ze agressief verbaal tonen in hun uitdrukkingen als ze boos zijn op iemand of met iemand niet eens zijn.
Als je die verbale- en lichaamstaal in het Nederlands vertaalt dan komt het heel erg eng, dreigend en agressief over.

voorbeelden:
a tecced yemmac = je zult je moeder opeten / dood aan je moeder
wallah 7ma nghix babac = ik zweer bij God dat ik jou vermoord . babac = vader , maar toch verwijst het naar de persoon van tegenpartij.
a din 3er ddin babac = Hij ( God) mag jouw vaders religie ( jouw religie ) vervloeken.
ac qessex iri = ik snij je nek door
ac qessex idarn = ik snij je benen / voeten weg.

Lichaamstaal: wijsvinger langs de keel  bewegen , dat verbeeldt het keel doorsnijden.

Het gebruik van deze termen / uitdrukkingen / gebaren komen vaak voor in Arif. ( ik beperk mij tot Arif ). En zijn eigenlijk niet bedoeld om tot daad te brengen. Dit is enkel om aan te tonen dat diegene die deze gebaren gebruikt en deze uitdrukkingen en of in agressieve taal uitdrukt kwaad is en maximaal tot vuistslagen of hand en of trap en of kopstoot zijn of haar  agressie tot de persoon of dier kenbaar zal maken.

Wie kan zich in herkennen en de uitdrukkingen of lichaamstaal aanvullen en tegelijk ook een vertaling bij zetten?