-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Hadou

#101
Taal / Taal famillie groepen
28/03/2007 om 21:07:34
http://www.planetservices.it/english/language-family-groups.htm

Afro-Asiatic
(more than 350 languages)
-  Semitic
(more than 70 languages)  Languages spoken in Middle East and North Africa:
- Aramaic, Arabic, Canaanite (Hebrew, Samaritan), Ethiopian languages (Geez, Tigré, Gafat, Amharic, Harari), South Arabian languages.
 
-Berber 
--- Berber languages (Kabyle, Zenati, Tamasheq, Zenaga).

-Cushitic  Languages of Hamitic peoples living in Ethiopia, Somalia, Eritrea and Sudan:
--- Dullay, Sidamo, Komso, Oromo, Afar, Somali 
-Egyptian  Coptic (liturgical language of the Coptic Church, late development of the ancient Egyptian) 
-Omotic  Languages spoken inEthiopia:
---Dizi, Gonga, Ometo, Mao 
-Chadic
(almost 200 languages)  Languages spoken in Nigeria, Cameroon and Chad:
---Biu-Mandara, Masa, Hausa, Bole, Tangale, Angas, Yivom, Fyer, Ron, Bade, Duwai, Boghom, Guruntum, Zaar 


#102
Geschiedenis / phoenicia.org.
28/03/2007 om 21:00:27
http://phoenicia.org/
Interssante site. In het engels.


Ik vraag mij af hoeveel bloed en spraak in ons nog zit van Phoeniciers.
#103
Filosofie / Religie als schuld
02/03/2007 om 18:58:19
Religie is in het arabisch a-dien الدين ( , a dien betekent eigenlijk ‘’schuld’’ (credit.) amarwass in het tamazight .
Meervoud van a dien = adoeyoun. Betekent ook ( schulden).

Waarom hebben wij deze schuld overgenomen?
En wanneer lossen wij deze in ?


#104
Taal / Iserman, Vissen, Fish, Poissons
24/02/2007 om 16:38:55

Tarifiet: Sardin
NL = sardines
Kabyl = tikuzmi.
#105
Feedback / Topic verpesten ..
24/02/2007 om 15:36:53
http://www.amazigh.nl/awar/index.php?topic=10788.msg228063#msg228063
Ik was bezig om een topic over vissen te maken.
Maar helaas vind hier 1 lid nodig om er over te filosoferen.

Haal het maar weg. Ik heb geen zin in meer.
#106
Studie & Beroep / CITO toets advies
24/02/2007 om 15:14:52
schooladvies allochtonen wijkt af van CITO Toets

Wie heeft de discussie en het nieuws gevolgd over CITO advies aan Allochtonen? het schijnt dat onze kinderen meestal de toegang tot hoogonderwijs niet mogen halen.
#107
Taal / Verpest
24/02/2007 om 14:46:16
verpest
#108
Babbelhoek / Europa in het jaar 2015 :D
29/12/2006 om 18:06:27


hahaha Belgistan.. Euro indonesia, Great Chechniya, The Moor Impire , New Algeria, New Turkey... North Pakistan :D

bron
#109
Babbelhoek / Amchum TV
20/12/2006 om 17:29:15
#110
Ik nomineer Izwan.
reden:  Zijn bijdrage en inspaningen op geschiedenis rubriek vind ik bijzonder goed.

En wie nomineer jij?

graag naam en reden. geen gebla bla. aub.

#111
a ya muray muhend
videoclip met zang
#112
Muziek / Arif Rap s thmazight
14/12/2006 om 22:30:35
Ma tesridd i rap enni s thmazight?

Ta zid tazid ! gha zid!
Thesawared thmazight? Qa tmizit!
Al3arbiya waha? Qalet lek aji!
Aji , arahid, arwa7, snhez idhan ,
Sumezyan ghar u meqran. Ime7dan.....

Rap in Tarifiet by Benaissa
#113
Muziek / Ayned videoclip
14/12/2006 om 22:06:59
thammurth ennegh

Ayned :
waarom heb jij het zelf niet geplaatst ? ;)

Leuk gedaan hoor . mooie clip :)
#114
Geschiedenis / Stammen ? wat zijn dat?
16/11/2006 om 00:51:27
 Ik begrijp de definitie wel van. Men spreekt over Aith Touzien, Iqer3iyen, Aith Wayarghel , Ighzenayen enz.

Maar :
Ik heb niet zo een band gehad met mij eigen '' stam'' . Ik heb daar geen gevoel er bij.
Ik kom uit Tafarsite. Daar ben ik geboren en opgegroeid. Mijn famillie zowel van mij vaderskant als moederskant , zijn eeuwenlang generatie op generatie Tafarsities. wel uit verschillende dorpen.

Ik zie de Tafarsities niet allemaal als famillie. En zo zien mijn ouders ze ook niet. We beschouwden elkaar als buren, plaatsgenoten en wij hebben sommige zaken gemeen. Als water, wegen, markt, enz. het openbare leven.
Volgens mijn ouders kozen ze altijd een woordvoerder, van uit iedere dorpje. En die kozen weer een Hoofdwoordvoerder. Soort voorzitter. Deze was weer de officiele woordvoerder van Tafarsite , die weer overlegt met andere plaatsen .. Het is volkomen begrijpelijk. En ik vind het best een goede kiessysteem als je nu het vergelijkt met Europeese en Marokkaanse systemen.

De belangrijkste taak van de leiders ( woordvoerders) was toen altijd orde en veiligheid. En het goed toe zien op eerlijke verdeling en het recht (Islamitische) handhaven.

Ook trouwden mensen uit de regio. Eigen vrouwen gingen buiten Tafarsite trouwen en Tafarsite mannen zochten hun huwelijkskandidaten ook uit de omgeving . ( Ait Touzien, Tamsaman enz.)

Ik denk dus niet dat men in een gesloten samenleving leefde, maar in een open samenleving , waar men goed met elkaar omging . En de grenzen waren niet beperkt.

( ik wilde het maar effe kwijt, naar aanleiding van te veel vragen over de stammen)
#115
Muziek / Rif Muziek 1965- 1975
14/11/2006 om 23:48:37
Wie heeft ooit van:
Abdel Hamid n Tamsaman gehoord?
of van:
De zusters Yamina en Yamna Al Xammari ( Al khamari) ??

Dit waren o.a. de Riffijnse muziekartiesten die via de Marokkaanse radio in die tijd, de huiskamers van Izran en muziek bezorgden.

Ik zou graag wat van hun willen horen.

#117
Verhalen / Hadou Horor Verhalen Uit Rifland
06/11/2006 om 18:07:50
Grote geest in midden van een begraafplaats

Omstreeks 1960 Liep Rhaj Garwaj met zijn dochter Zulixa laat in de avond van het huis naar een winkel in een buurdorp op 500 meter van hun huis vandaan.
Rhaj Garwaj wilde eigenlijk niet naar de winkel. Het was avond laat. En de vrouwen van het huis hadden geen eten gemaakt. De zout en wat andere benodigheden waren op. Klaagden de vrouwen.
Maar ja, ze hadden wel trek in een Marmita. Dus ging liep R7aj Garwaj met zijn dochter Zulixa , slechts een olielamp ( lamba)  in zijn hand. Het was pikdonker. Om naar die winkel te gaan, moesten ze langs een begraafplaats langs. Die omringd was met de struiken en het was vol gezaaid met omkruid.
Rhaaj Garwaj maakte zich dapper en hield zijn 10 jarige dochter Zulixa aan zijn hand.
De heenweg was goed verlopen. Ze haalden de winkelman uit zijn huis en ze kregen waar voor ze kwamen.
Op de terugweg, langs die begraafplaats, hoorde R7aaj Garwaj een stem. '' Rjaaj ! u weet dat dit uur niet voor de mensen zijn''. Rhaaj Garwaj draaide zich langzaam om. Daar stond een grote man midden van de begraafplaats in een grijs gewaad. Bijna 20 meter hoog. R7aaj Garwaj begon Koran teksten te citeren. En hij antwoorde de Geest met zijn spijt betuiging.
'' Ik ben fout geweest, mijn oprechte excuus aan u'' Zei hij terwijl hij hand in hand met zijn dochter liep.
Zijn dochter keek haar vader aan en vroeg meerdermalen waarom hij praat en tegen wie.
R7aaj Garwaj liet niets weten aan Zulixa en hij hield haar stevig vast en verslende zijn voetstappen.
'' Ga in vrede, maar denk eraan dat ik het niet altijd tolereer''. Zei de geest.
''Ik weet het, ik dank u ook zeer voor uw vredeaanbod.'' Antwoordde R7aaj Garwaj.

Eenmaal thuis, met versnelde hartslagen en zijn gezicht  als wit doek. Zweerde hij zijn vrouw en dochters. Dat hij nooit laat in de avond naar buiten wil gaan. En hij vertelde ze wie hij tegen kwam.
#118
Verhalen / [ bijgeloof ] Tamrabet
05/11/2006 om 00:25:27
Toen mijn over-over-grootvader hun eigen huis wilden bouwen nadat ze pas getrouwd waren. Was er een Amrabedh ( een Islamitisch Sint) in dat dorp aanwezig.

Mijn over-over-Grootvader klaagde bij die Amrabedh over zijn ouders en broers. Die lieten hem als verse bruidgom niet in rust zodat hij en zijn kersverse bruid ( mijn oma dus) van elkaar konden genieten en aan kinder kwekerij zouden beginnen.

Die Amrabedh liep met mijn over-over-grootvader mee en hij zag een mooie stuk perceel naast het oude huis.
Hij pakte een paar stenen en hij legde ze 40 stappen ( meters) van elkaar in een vierkante vorm leggen.
'' hier moeten  de hoeken van je huis komen". Zei hij. '' En hier moet je een hok bouwen en ieder avond van het licht voorzien''. Deze Tamrabet zal je huis en je gezin goed bewaken, er zal je nooit wat overkomen. jij en je gezin zullen altijd veilig zijn in dit huis. Geen kwade persoon zal binnen deze grenzen betreden''.

Mijn O-O-Opa heeft die Amrabed verder op een etentje getrakteerd en nam later afscheid van hem.

Nadat hij dat huis gebouwd heeft. Bleef hij of mijn Oma dat hok verlichten. tientallen jaren achter elkaar. Het was een vaste ritiueel. Al was mijn Opa overleden en diens zonen op zonen.
Ongeveer 200 jaar traditie en ritueel.
Een 20 tal jaar terug:.
Mijn Tante wilde af en toe niet dat het hokje van licht voorzien.

iedere nacht komt een vrouw in een witte sluier in de dromen van mijn Oma met de vraag:''
waarom laat je mij in het donker zitten. Ik wil mijn kaarslicht houden, alstublieft''.
Mijn oma kreeg genoeg van die nare dromen en ze pakte dat ritueel op. En ze bleef dat hokje branden.

Weer 10 jaar later, willde mijn oom die terug was uit Nederland voorgoed. Niets van dat tamrabet weten.
Dus hij liet die Tamrabet tegen de zin van mijn Oma vernielen en verwijderen.

Er heerste jaren onrust in dat huis. vele onodige irittaties tussen mijn oom , tante en oma. Later kwamen er ook vrouwen van mijn oom er bij. die in dat huis niet tot rust kwamen.

Mijn oma dacht goed na. En weer liet ze dat Tamrabet opbouwen. Het staat nu weer inde hoeksteen van het huis. En er brandt iedere avond een kaars er in.
En sindsdien heerst kalmte en rust.
:)

hadou Horor verhalen . com
#119


Waar en wanneer is deze foto opgenomen?
Wie herkent deze foto?
#120


Tafarsite september 1922.
Toen Rif Republiek bestond.