'Dé Marokkaanse cultuur bestaat niet'
Zaterdag 26 januari 2008 - West-Brabantse burgemeesters en een politiechef gingen naar Marokko. Om meer te weten te komen over de cultuur van dit Noord-Afrikaanse land. Ze kwamen na vier dagen tot de conclusie dat dé Marokkaanse identiteit niet bestaat.
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
door Sanne Schelfaut
De Bergse burgemeester Han Polman reisde afgelopen week samen met onder meer collega's Marijnen (Roosendaal), Fränzel (Woensdrecht), Hoogendoorn (Steenbergen), Osterloh (Halderberge), Den Duijn (Moerdijk) en politiechef van het district Bergen op Zoom, Fred Stegman, naar de Marokkaanse hoofdstad Rabat.
- Prinses Máxima had kennelijk een punt toen ze vorig jaar zei dat 'dé Nederlandse identiteit' niet bestaat. Jullie komen tot dezelfde slotsom, maar dan voor de Marokkaanse gemeenschap?
Polman: "Inderdaad. Doelstelling van ons vierdaagse bezoek was ons nader te oriënteren op de islam. Veel van onze moslims zijn van Marokkaanse komaf. Dan kan het geen kwaad kennis te nemen en te leren van hun achtergrond Wat we al snel merkten, is dat het land onder de huidige koning snel moderniseert. In Rabat waan je je in een Zuid-Europese stad. Er lopen niet alleen gesluierde vrouwen rond, je ziet net zo goed luchtig geklede dames zonder hoofddoekjes over straat lopen. Er is zoveel diversiteit. Veel Nederlanders hebben een bepaald, stigmatiserend beeld van moslims. Dat beeld verdwijnt als sneeuw voor de zon als je een paar dagen in Marokko vertoeft."
- Maar ook Marokko heeft te maken met extremisme. En veel werkloosheid. Dat zorgt voor de nodige problemen. Ook hier.
"Dat is zo. De Marokkaanse overheid heeft ons uitgelegd wat ze aan preventie doet en hoe ze extremistische organisaties aanpakt. Wij hebben ook een opgave. Samen met de politie, wijkverenigingen, jeugdzorg en andere instellingen proberen we in Bergen op Zoom overlast en criminaliteit te voorkomen en te bestrijden. Ik moet zeggen dat het momenteel aardig lukt. Het mag overigens geen reden zijn om achterover te leunen. Als er sprake is van overlast op straat, of bijvoorbeeld door drugs, dan moet dat keihard worden aangepakt."
"Aan de andere kant is het zo belangrijk dat de Marokkaanse gemeenschap ook positieve signalen krijgt uit onze maatschappij. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er voldoende stageplaatsen zijn en als ze solliciteren, en geschikt zijn, door bedrijven in dienst worden genomen. Er wordt gediscrimineerd en er zijn een hoop vooroordelen, maar we zullen toch met elkaar verder moeten. Want de huidige generatie hoort bij ons. De meeste jongeren hebben weinig meer met het geboorteland van hun ouders of grootouders. Ze gaan er vaak alleen nog op vakantie. Ik vind dat zij, maar ook wij, zich niet kunnen beroepen op de zin 'dat heeft met onze Marokkaanse cultuur te maken' als ze bijvoorbeeld tot 's avonds laat op straat rondhangen. Onzin. Ze wonen hier en moeten op tijd uit de veren om naar school te gaan. Daar moeten uiteraard ook de ouders op worden aangesproken. Maar nogmaals, dat heeft niets met de Marokkaanse cultuur te maken."
- Een gemeente als Bergen op Zoom heeft een grote Marokkaanse gemeenschap. Maar dat geldt zeker niet voor plaatsen als Woensdrecht en Steenbergen. Wat was het nut voor uw collega's om toch mee te gaan?
"Ook voor die collega-burgemeesters was het bezoek een ware eye-opener. Want vergis je niet, overal in ons land bestaan veel vooroordelen over de islam. Ook in dorpen waar weinig mensen met een buitenlandse achtergrond wonen, bestaan vooroordelen. Onbekend is onbemind. Mijn collega's hebben een veel genuanceerder beeld gekregen van moslims, en de vele identiteiten van Marokkanen. Die kennis kunnen ze gebruiken en overbrengen op hun eigen inwoners. Ikzelf heb bijvoorbeeld veel bijgeleerd over de Berbers. De meeste Marokkanen die in onze regio wonen, hebben een Berber-achtergrond.
- U weet nu alles van Berbers?
"Nou, weer wat meer. Berbers zijn jarenlang achtergesteld geweest in Marokko. De huidige koning Mohammed VI, heeft een paar jaar geleden in Rabat een Berber-instituut geopend, dat onderzoek doet naar de Berber-cultuur. Eigenlijk heet dit volk Imazighen, in het enkelvoud Amazigh. Berber is een afgeleide van barbaar. Met de opening van het culturele centrum krijgt dit volk meer erkenning in Marokko. Ik hoop dat die ontwikkeling ook een positieve uitstraling heeft op onze Berbers."
- Hoe zit het eigenlijk met de uitwisseling tussen Bergen op Zoom en Marokko. In 2006 was er het politieke plan om Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaken op stage naar Marokko te sturen. Wat is er van dit plan terechtgekomen?
"De vraag is of het altijd zinvol is om stage te lopen in Marokko. Het begint al met de taal. Bij veel bedrijven en overheidsinstellingen in Marokko moet je Arabisch en/of Frans spreken. De meeste jongeren met een Marokkaanse achtergrond uit onze gemeente spreken een beetje Berbers, en niet die andere twee talen. En nogmaals, onze jeugd moet hier aan de bak. Niet in het land waar ze steeds minder banden mee hebben. Dat werkt niet en daar moeten we dan ook geen geld aan besteden."
- Het was voor u de tweede keer in drie jaar tijd dat u een werkbezoek aan Marokko heeft gebracht. Volgend jaar is Polen wellicht een goede bestemming?
"Ha ha. Wie weet. Je leert altijd van deze trips. En over Marokko gesproken: het is echt een prachtig land. Ik kan iedereen aanraden er eens te gaan kijken."
http://www.bndestem.nl/moerdijk/article2535332.ece
Zaterdag 26 januari 2008 - West-Brabantse burgemeesters en een politiechef gingen naar Marokko. Om meer te weten te komen over de cultuur van dit Noord-Afrikaanse land. Ze kwamen na vier dagen tot de conclusie dat dé Marokkaanse identiteit niet bestaat.
VORIGE STARTSTOPVOLGENDE
door Sanne Schelfaut
De Bergse burgemeester Han Polman reisde afgelopen week samen met onder meer collega's Marijnen (Roosendaal), Fränzel (Woensdrecht), Hoogendoorn (Steenbergen), Osterloh (Halderberge), Den Duijn (Moerdijk) en politiechef van het district Bergen op Zoom, Fred Stegman, naar de Marokkaanse hoofdstad Rabat.
- Prinses Máxima had kennelijk een punt toen ze vorig jaar zei dat 'dé Nederlandse identiteit' niet bestaat. Jullie komen tot dezelfde slotsom, maar dan voor de Marokkaanse gemeenschap?
Polman: "Inderdaad. Doelstelling van ons vierdaagse bezoek was ons nader te oriënteren op de islam. Veel van onze moslims zijn van Marokkaanse komaf. Dan kan het geen kwaad kennis te nemen en te leren van hun achtergrond Wat we al snel merkten, is dat het land onder de huidige koning snel moderniseert. In Rabat waan je je in een Zuid-Europese stad. Er lopen niet alleen gesluierde vrouwen rond, je ziet net zo goed luchtig geklede dames zonder hoofddoekjes over straat lopen. Er is zoveel diversiteit. Veel Nederlanders hebben een bepaald, stigmatiserend beeld van moslims. Dat beeld verdwijnt als sneeuw voor de zon als je een paar dagen in Marokko vertoeft."
- Maar ook Marokko heeft te maken met extremisme. En veel werkloosheid. Dat zorgt voor de nodige problemen. Ook hier.
"Dat is zo. De Marokkaanse overheid heeft ons uitgelegd wat ze aan preventie doet en hoe ze extremistische organisaties aanpakt. Wij hebben ook een opgave. Samen met de politie, wijkverenigingen, jeugdzorg en andere instellingen proberen we in Bergen op Zoom overlast en criminaliteit te voorkomen en te bestrijden. Ik moet zeggen dat het momenteel aardig lukt. Het mag overigens geen reden zijn om achterover te leunen. Als er sprake is van overlast op straat, of bijvoorbeeld door drugs, dan moet dat keihard worden aangepakt."
"Aan de andere kant is het zo belangrijk dat de Marokkaanse gemeenschap ook positieve signalen krijgt uit onze maatschappij. Het is bijvoorbeeld belangrijk dat er voldoende stageplaatsen zijn en als ze solliciteren, en geschikt zijn, door bedrijven in dienst worden genomen. Er wordt gediscrimineerd en er zijn een hoop vooroordelen, maar we zullen toch met elkaar verder moeten. Want de huidige generatie hoort bij ons. De meeste jongeren hebben weinig meer met het geboorteland van hun ouders of grootouders. Ze gaan er vaak alleen nog op vakantie. Ik vind dat zij, maar ook wij, zich niet kunnen beroepen op de zin 'dat heeft met onze Marokkaanse cultuur te maken' als ze bijvoorbeeld tot 's avonds laat op straat rondhangen. Onzin. Ze wonen hier en moeten op tijd uit de veren om naar school te gaan. Daar moeten uiteraard ook de ouders op worden aangesproken. Maar nogmaals, dat heeft niets met de Marokkaanse cultuur te maken."
- Een gemeente als Bergen op Zoom heeft een grote Marokkaanse gemeenschap. Maar dat geldt zeker niet voor plaatsen als Woensdrecht en Steenbergen. Wat was het nut voor uw collega's om toch mee te gaan?
"Ook voor die collega-burgemeesters was het bezoek een ware eye-opener. Want vergis je niet, overal in ons land bestaan veel vooroordelen over de islam. Ook in dorpen waar weinig mensen met een buitenlandse achtergrond wonen, bestaan vooroordelen. Onbekend is onbemind. Mijn collega's hebben een veel genuanceerder beeld gekregen van moslims, en de vele identiteiten van Marokkanen. Die kennis kunnen ze gebruiken en overbrengen op hun eigen inwoners. Ikzelf heb bijvoorbeeld veel bijgeleerd over de Berbers. De meeste Marokkanen die in onze regio wonen, hebben een Berber-achtergrond.
- U weet nu alles van Berbers?
"Nou, weer wat meer. Berbers zijn jarenlang achtergesteld geweest in Marokko. De huidige koning Mohammed VI, heeft een paar jaar geleden in Rabat een Berber-instituut geopend, dat onderzoek doet naar de Berber-cultuur. Eigenlijk heet dit volk Imazighen, in het enkelvoud Amazigh. Berber is een afgeleide van barbaar. Met de opening van het culturele centrum krijgt dit volk meer erkenning in Marokko. Ik hoop dat die ontwikkeling ook een positieve uitstraling heeft op onze Berbers."
- Hoe zit het eigenlijk met de uitwisseling tussen Bergen op Zoom en Marokko. In 2006 was er het politieke plan om Marokkaanse jongeren die overlast veroorzaken op stage naar Marokko te sturen. Wat is er van dit plan terechtgekomen?
"De vraag is of het altijd zinvol is om stage te lopen in Marokko. Het begint al met de taal. Bij veel bedrijven en overheidsinstellingen in Marokko moet je Arabisch en/of Frans spreken. De meeste jongeren met een Marokkaanse achtergrond uit onze gemeente spreken een beetje Berbers, en niet die andere twee talen. En nogmaals, onze jeugd moet hier aan de bak. Niet in het land waar ze steeds minder banden mee hebben. Dat werkt niet en daar moeten we dan ook geen geld aan besteden."
- Het was voor u de tweede keer in drie jaar tijd dat u een werkbezoek aan Marokko heeft gebracht. Volgend jaar is Polen wellicht een goede bestemming?
"Ha ha. Wie weet. Je leert altijd van deze trips. En over Marokko gesproken: het is echt een prachtig land. Ik kan iedereen aanraden er eens te gaan kijken."
http://www.bndestem.nl/moerdijk/article2535332.ece