Hoofdmenu
-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Topics - Idir

#161
Marokkanen boos op rijke sjeik


Marokkaanse gelovigen zijn boos over het feit dat hun nieuwe megamoskee aan de Colosseumweg te Rotterdam, geheel in handen dreigt te komen van de Arabische geldschieter uit Dubai. De vele miljoenen kostende moskee kon worden gebouwd dankzij financiële giften van sjeik Hamdan Bin Rashid Al-Maktoum.

Maar tot verbazing van de Rotterdamse Marokkanen blijkt deze minister uit de Verenigde Arabische Emiraten in ruil voor zijn geld drie plekken binnen het bestuur te hebben afgedwongen. Dat is te lezen in . Van het oude zes man tellende bestuur zijn nog maar twee Marokkanen over. Vermoed wordt dat deze resterende Marokkaanse bestuursleden ook weg moeten, zodra de nieuwe moskee af is.




http://www.maghrebmagazine.nl/2005/10/24/marokkanen-boos-op-rijke-sjeik/
#162
A partir du 21 octobre 2005, la Compagnie Marocaine « Régional Air Lines » lance une nouvelle ligne aérienne liant Nador et Malaga.

http://nador.ma/modules.php?op=modload&name=Sections&file=index&req=viewarticle&artid=95&page=1
#163
Veel jongeren in Nederland zoeken eigen identiteit in ‘vergeten’ Berbercultuur

Veel Marokkaanse jongeren van Berberse komaf willen opeens alles weten over ‘hun’ taal en cultuur. Op internet wisselen ze tradities uit. Maar een column over het verschil tussen Arabieren en Berbers viel verkeerd.

Door OLGA VAN DITZHUIJZEN

AMSTERDAM. 21 OKT. Toen Yumus Hankouri zeven jaar oud was, kreeg hij op zijn Nederlandse school ‘Marokkaanse les’. In het Arabisch. ,,Maar ik kende alleen Nederlands en Berbers.” Omdat Hankouri de taal van de lerares niet verstond, gingen ze over in het Nederlands. De juf vertelde over de geschiedenis van Marokko: ,,Dat de Berbers onbeschaafde mensen waren, die gras en bladeren aten en rooftochten hielden. Gelukkig hadden de Arabieren het Berbervolk getemd. Toen ik naar huis ging voelde ik me niets waard: ik was geen Marokkaan, ik was een Berber.’’

Yumus Hankouri (25) wil sindsdien zo veel mogelijk te weten komen over de Berbertaal en -cultuur. Hij is lid van Syphax, de oudste van de achttien Berberverenigingen in Nederland. In Nederland is naar schatting 80 procent van de 250.000 Marokkanen van Berberse komaf, voorname lijk uit het Rif-gebergte. Hoewel tussen de Arabische Marokkanen en Berber-Marokkanen geen etnisch onderscheid is - de meeste Arabische Marokkanen zijn oorspronkelijk ook van Berberafkomst - is er wel verschil in taal en cultuur.

Tijdens een ifrar (een feestelijke maaltijd tijdens ramadan) aan de Hogeschool van Amsterdam, doen jonge Marokkanen zich aan de gedekte tafels te goed aan thee en dadels. Een jongen heeft een berg suikerzakjes verzameld. ,,De suiker neem ik mee als ik een meisje om haar hand ga vragen”, demonstreert hij zijn kennis van de tradities. ,,Dan moet je ook rozenwater meenemen”, reageert een tafelgenote. Hij kijkt haar niet-begrijpend aan. Zelf kent hij dat Arabische gebruik niet. ,,Oh. ben je soms Berbers?” zegt ze.

De meeste Berber-Marokkaanse jongeren hebben weinig meegekregen over hun achtergrond. Hun ouders is ingeprent dat Berbers een minderwaardige cultuur is. De verhalen en tradities binnen de Berbergemeenschap stammen van vóór de islam en worden gezien als heidens. Het Arabisch is superieur: dat is de taal van de islam, van het Paradijs. Maar de Berber-Marokkanen spreken thuis Berbers. Arabisch beheersen ze minder goed.

De stereotiepen die Spunk-columniste Hasna El Maroudi deze zomer aanhaalde over de ,,onontwikkelde berggeiten” in haar column ‘De Berbers’ raakten een gevoelige zenuw in de Marokkaanse gemeenschap. Het leek erop alsof zij een sluimerend conflict tussen Berbers en Arabieren deed oplaaien. De column leidde tot zulke heftige reacties en zelfs bedreigingen dat El Maroudi begin deze maand besloot om als columniste te stoppen.

Voor de felheid van het debat over de column zijn verschillende verklaringen, zo blijkt uit gesprekken met jongeren, we wetenschappers en bestuurders bij verschillende organisaties. Veel jonge Marokkanen vinden dat El Maroudi ,,de verhoudingen onnodige op scherp zette”. Vooral .,,omdat we allemaal moslims zijn”. De jongeren voelen zich in de Nederlandse samenleving vaak aangevallen en willen daarom graag eensgezindheid uitdragen: ,,De rechtse autochtoon zit precies te wachten op verdeeldheid.”

Het Platform Marokkaanse Jongeren Utrecht was van plan om aangifte te doen tegen El Maroudi, maar zag daar later van af. Secretaris Said Titawien (21) noemt de rivaliteit tussen Berbers en Arabieren ,,onschuldig” en vergelijkt het met de spanning tussen Amsterdammers en Rotterdammers. Wel zegt hij dat de interesse voor de Berbercultuur bij jongeren toe neemt: ,,Dat heeft volgens mij te maken meteen zoektocht naar identiteit. Sommigen houden zich daarom meer bezig met de islam, anderen met de Berbercultuur.’’

Nadia Ezzeroili (22) is lid van de net opgerichte vrouwenvereniging Buya. ,,Ik lees nu Berberse liefdesgedichten. Prachtig”, zucht ze. Volgens Nadia - metalen Berbersymbool om de hals - is het ‘hip’ om voor je Berber-zijn uit te komen. De muziek wordt vaker op de radio gedraaid, de sieraden zien er spannend ‘etnisch’ en antiek uit. Van ‘onderdrukt volk’ is het accent verlegd naar ‘opstandig en heldhatrig volk’. Grote held is Abd-el-Krim, die in de jaren twintig in de Rif een opstand tegen de Spanjaarden leidde,,,Juist omdat de Berbers altijd zijn onderdrukt, wil ik me inzetten om de cultuur meer bekendheid te geven”, zegt Nadia. De interesse van meisjes zoals zij wordt aangewakkerd door internet. Op de forums van sites als amazig.nl, tawiza.nI en marokko.nl wisselen jonge Marokkanen informatie en ervaringen uit.

Het Berbers is een verzamelnaam voor meerdere Berbertalen zoals Tamazight en Tarifit en wordt onder meer gesproken door Marokkanen in het Rif- en Atlasgebergte. Maar op televisie, in kranten, in moskeeën en op school is de voertaal klassiek Arabisch. Zo ziet de Marokkaanse overheid dat het liefst: Arabisch is de taal van de islam. In Nederland werd dat Marokkaanse taalregime overgenomen. Taalles voor Marokkanen werd volgens de (inmiddels afgeschafte) regeling Onderwijs in Allochtone Levende Talen (OALT) in het Arabisch gegeven, en de MTNL (Multiculturele Televisie Nederland) zond tot vorig jaar programma’s voor de ’Marokkaanse doelgroep’ uit in het Arabisch.

,,De Berbers is een minderwaardigheidscomplex aangepraat”, zegt Syphax voorzitter Hamid Boussedra (40). Volgens hem is dat de reden dat Berberjongeren relatief vaak ontsporen of vatbaar zijn voor extremisme. ,,Ze gaan zoeken naar hun identiteit, ben ik moslim, ben ik Marokkaan, ben ik Berber? Als er dan een man met een lange baard op je pad komt die een kant-en-klare identiteit (als fundamentalistische moslim, red.) voor je heeft, pak je dat gretig aan.”

,,Woestijnromantiek”, noemt de Leidse hoogleraar Harry Stroomer de hernieuwde aandacht voor de Berberse taal en cultuur. Stroomer geeft al twintig jaar les in het Berbers aan de Universiteit Leiden. Nu in Marokko meer erkenning voor het berbers is, voelen Marokkanen in Nederland ook meer vrijheid om hun Berberse identiteit uit te dragen, zegt Stroomer. ,,Sommigen slaan erin door, dat zie je vaker als mensen zoeken naar hun ‘roots’. Willen ze opeens het oorspronkelijke Berberschrift leren, met ingewikkelde symbolen en tekens die van de Touaregs afkomstig zijn.” Hij ziet het groeiende Berberbewustzijn niet als het ‘shoppen’ voor een identiteit: ,,Het is een verwarrende kluit van politieke, emotionele en godsdienstige gevoelens.”

Volgens Paolo De Mas, Marokko-specialist aan de Universiteit van Amsterdam, is het voor tweede- en derde-generatie-immigranten echter ,,standaard” om op zoek te gaan naar de ‘roots’. ,,De meesten heb ben eigenlijk geen weet van de geschiedenis van de Amazigh, maar die naam klinkt een stuk beter dan de titels ‘Marokkaan’ of ‘moslim’ tegenwoordig oproepen.” Hij noemt de berberemancipatie een ,,ongevaarlijke manier om je af te zetten.” Bij voorbeeld tegen Marokko tegen fundamentalisme of regen ouders, d de is liever boven de Berbercultuur zien.

De stichting Tawiza is een van de nieuwste Berberorganisaties. Gemiddeld bezoeken zo’n 150 jongeren de maandelijkse lezingen of andere activiteiten. Voorzitter Mohamed Boukiour (32) zegt dat hij geïnteresseerd raakte in de Berbercultuur omdat hij regelmatig werd geconfronteerd met zijn afkomst. ,,Mensen associëren Marokko nu alleen met moslims, met Arabieren.” Boukiour denkt dat Berbers zich neerleggen bij de overheersing van het Arabisch uit praktische overwegingen: ,,De Arabischtalige islam is wat alle Marokkanen bindt. Berbers moeten zich aan passen, ze zijn bang dat ze anders in de hemel met niemand kunnen praten,”

•MORGEN IN HET ZATERDAG BIJVOEGSEL: De mores van het Rif

NRC HANDELSBLAD, vrijdag 21 oktober 2005. Pagina 3.

http://www.syphax.nl/?actie=entry&id=1662
#167
TV: aardbeving van Agadir in Andere Tijden
Posted in Media by Administrator on the oktober 18th, 2005
Naar aanleiding van de aardbevingsramp in Kashmir heeft het TV programma ‘Andere Tijden‘ de programering omgegooid: vandaag zal het geschiedenisprogramma een uitzending wijden aan de aardbeving die in 1960 rond de vijftienduizend levens kostte in de Marokkaanse stad Agadir.

Andere Tijden sprak met een aantal Nederlanders die destijds op het opleidingsschip HM De Ruyter in de buurt van de Marokkaanse kust voeren, en werden ingezet in de hulpverlening. Het was voor de heel jonge bemanningsleden een onvergetelijke en schokkende ervaring. Veel meer dan helpen de lijken te verzamelen konden ze niet doen. Van begrafenissen was destijds geen sprake: de meeste slachtoffers vonden hun laatste rustplaats in enorme massagraven. De Nederlandse mariniers die destijds zijn ingezet hebben een paar jaar geleden een onderscheiding gekregen voor hun activiteiten.

Een ploeg van Andere Tijden filmde de afgelopen dagen ook in Agadir waar Marokkaanse ooggetuigen vertellen over de verschrikkingen van deze aardbeving. Het stadje is destijds totaal vernield. Opnieuw opbouwen was geen reële mogelijkheid. Er is toen besloten tot herbouw op een paar kilometer afstand.


Andere Tijden
Dinsdag 18 oktober
NED3, 20.55 uur


http://www.maghrebmagazine.nl/2005/10/18/tv-aardbeving-van-agadir-in-andere-tijden/
#168
In de media / Pedofiele Arabieren!??!
18/10/2005 om 16:17:59

--------------------------------------------------------------------------------

Fly-by-night bridegrooms

The practice of minor Muslim girls being married off to rich and old Arab men continues. A look at dowry practices.


The long-winding narrow lanes in the desperately poor areas of Hyderabad; the dark, claustrophobic, one-room houses; the deadened souls and the emotionally-drained hearts know it all and yet won’t speak. In fact, they will deny it. Because, if they accept the truth, then they would be forced to confront the bitter truth: that their girl children are available for as little as Rs 5,000 to satisfy the lust of doddering old Arab men.



Sixteen-year-old Haseena who was married to a 75-year-old Arab, Jorani, for Rs 10,000 now forms a sordid chapter in the social history of Hyderabad. She made history when she ran away from him, traumatised. When her parents took her back after two days, Jorani refused to accept her and harassed the family to return his money (of the Rs 10,000 he paid, the broker had taken away Rs 5,000). Haseena lodged a police complaint and for the first time in the 30-odd years during which countless, short-term marriages of impoverished Muslim girls to rich old Arab men took place every other day, police booked a case, arrested Jorani who had married two girls in two weeks, and jailed him.

Terrified by the publicity, Haseena’s family fled the city and their angry neighbours chased away the media. Assistant Commissioner of Police A K Khan said last year they had picked up two Arabs, aged 80 and 67, for marrying girls for short terms, but could not proceed as the girls’ families refused to cooperate. Haseena’s complaint came as god-send. Police investigation revealed a well-oiled racket that was run by a “partnership” of religious leaders or qazis and a network of brokers, travel agents and hotels owners who look around, identify and convince parents of young girls. One of the three qazis identified as culprits by police, was even was running a “home” with “five-star” facilities to house the Arab men and their brides. “The community should step in a big way to deal with the issue,” said Mr Khan.

Dr Sunita Krishnan, who heads an anti human-trafficking NGO Prajwala, said the community refuses to accept that a large number of girls who marry “outside the country” end up in the red-light areas of Mumbai and Pune. Parents are gullible enough to marry off their daughters on phone, hand them the nikahnama, and send them off with the broker to start a new life “abroad”. A few months later, the parents get a cassette in which the girl says she is well and the parents rest happy that all is well.

Abbasi was 14 when she was married off. She was rescued from Kamatipura, Mumbai’s red-light area and subsequently rehabilitated by Prajwala. She recounts her story: “Someone abroad had a marriage proposal for me. The nikah was the phone. I said kubool (accept) on the phone. The next day I was sent off to Mumbai. After three days I was sent to wrong places… I told them I will not do what they say… they started beating and torturing me… I wanted to make a phone call but they did not allow me... They kept on beating me... I tried to run away but they caught me... There were many girls like me who were also tortured similarly by the sethanis (madams)…”

Prajwala began to investigate these marriages. Supported by the Confederation of Voluntary Agencies, a Hyderabad-based NGO that works with the Muslim community in several states, it brought out a study after examining 75 cases of “outside” marriages. Of these, as many as 40 families did not know for three years where or how their daughters were; 20 marriages lasted between three days and three months; only 15 had evidence such as photos, showing the girl living with her husband in a foreign country. These are the “culprits” who encourage a bahar ki shaadi. Activists believe a few thousand girls have “disappeared” after such marriages and the parents are too poor even to trace them.

Wretched poverty, the spread of the dowry system and increasing “commercialisation” of marriages in the Muslim community are some factors that have encouraged short-term contract marriages, says Gazanfar Ali Khan, assistant editor with the Urdu newspaper Rehnuma-e-Deccan. “A contract marriage has no sanctity in Islam. These are efforts to legitimise debauchery. I understand the newly married girl not only signs the nikah paper but also the divorce paper…this is haram (illegitimate) since there is no iddat period (40 days)... this is the worst possible exploitation of a Muslim girl,” he says. He believes qazis are the main culprits as they take advantage of a person’s poverty and commit a fraud rather than perform a marriage.

Sunita identifies yet another factor, that is the religious and social acceptance of talaq. Above all, Sunita says, the girl child is not valued. “If a girl child is sold or her life ruined, it is not a national loss, that’s why this is a non-issue, both for community and to society,” she says.

This culture of silence, which is the main reason for the perpetuation of the exploitation and abuse of the Muslim girl child (as in other communities) has to be stopped. Only community activism can be effective, she says.

MUMBAI: Mumbai has emerged as a big centre of this racket where old Arabs as well as people belonging to other nationalities, like Algerians and blacks, come for “some fun”. Mohammed Ali Road, Nagpada, Mahim and some other areas have many guest houses. Such alliances are backed a small group of unscrupulous Kazis and agents. In one place in the Nagpada area a kazi receives groups of people, mostly Arabs and Algerians who are very old. He prepares a nikahnama and talaqnama simultaneously, marrying the old Arab to the victim, who is always a minor. The fee is from Rs 10,000 to to Rs 1 lakh or more, depending on the girl’s beauty. The client then spends one or two nights with the girl and then goes away. The girl’s parents are paid half the amount and the balance is pocketed by the agents.

A leading Muslim social activist Shahajadi Hakim says: “The police can easily keep track of the movements of visiting foreigners, but they are not doing enough.” The involvement of mafia gangs in this racket are not ruled out.
Dowry is prevalent in Marathwada while in Mumbai, it is prevalent among UP Muslims.

LUCKNOW: Jamina Ahmed, a research scholar who is studying gloabalisation and social change among the Muslim community does not believe that only Muslim girls from the lower socio-economic strata are married off to affluent middle-aged men. “Even among the well-off you will see a preference for men who are affluent. The Middle East holds a special fascination. So the convergence of economics and religion becomes very potent. The trend is marked in those regions which have had a tradition of men going to the region to seek their fortunes.”

On why such cases are not so prevalent among Muslims in places like Lucknow, school principal Mrs Ayesha Khan, believes the community is tradition-bound.

R AKHILESHWARI

in Hyderabad

http://www.deccanherald.com/deccanherald/jun202004/sl2.asp
#169
« di arrewdet, xmi itiri i3eTTar war yewti wenzar,
nteg "taslit n wenzar"
i7armucen d t7armucin, kessint aghenja,
teggen as arrud n tesrit...
wca gwan tghenjen
zi taddart gha taddart, zi dcar gha dchar
kur ij min i tic : 7ed itic aren, zzect, tamedja7t...
ghar tmeddit, nteg sek'su di tmezyida.
ntmun ghares marra!


seqsigh ijj umur yemma
tenn-ayi ttugha teggen "taslit n wenzar" zic deg wedrar...
maca lexxu, iwdan samhan dayes
di rkampo, aqa 3ad teggentet!!
tsned min tghenjen i7armucen?


ghitna, ghitna yallah
s waman inca3ellah
yarebbi tarwa temlum
an awi imedi d urum
lalla yemme 3ica
anzar ad i3ecca
lalla yemma saba7
anzar ad iseBBe7
anzar di tenzarin
a3mud di temgharin


::).................... ::)

Bron :  http://www.arifino.com/modules/articles/article.php?articleid=44
#170
In de media / zometeen op de radio !!!!
07/10/2005 om 15:46:01
 
Ramadan!
De belangrijkste maand van het jaar, Ramadan. Maar ook de gezelligste! Ramadan is de maand bij uitstek van de hechte band tussen geloofsgenoten en familie. Maar zie het eens in een ruimer perspectief. Ramadan kan dan zelfs de verschillende geloofsrichtingen in de maatschappij verbroederen. Dat dacht althans Ahmed Larouz, de initiatiefnemer van het Ramadan Festival. Amsterdams burgemeester Job Cohen opende het festival, Balkenende sprak welwillend een woordje mee. WATNOU..?! stond erbij en keek wat de impact is van de gezamenlijke iftar.

Bien étonné de se trouver ensemble! Vriend en vijand smeekt om de terugkeer van de twintigjarige spunk-schrijfster Hasna El Maroudi. Afgelopen zaterdag beëindigde ze haar wekelijkse column onder druk van de doodsbedreigingen die haar lezers met gulle hand over haar uitstrooiden. Steen des aanstoots was een column over de gespannen relatie tussen Berbers en Arabieren. In WATNOU..?! gaat El Maroudi in discussie met haar waarderende tegenstander Asis Aynan. 

http://nmo.omroep.nl/cgi/nmo/index.php?s=5&id=12
#171
In Agadir is een jongenman aangehouden omdat hij op de foto ging en zwaaide met een Amazigh-vlag. Hem werd door de "R 'maxzen" verweten verdeeldheid in de samenleving te zaaien.... (alsof eenheid enkel door "arabisme" bereikd kan worden) ::)

http://www.amazighworld.org/news/breves/index_show.php?article=303

http://www.amazighworld.org/human_rights/morocco/index_show.php?Id=101

#172
Calls to end Libya’s naming ban

A charity headed by the Libyan leader Muammar Gaddafi’s son has called on the government to lift a 1970s ban on the registration of non-Arab names.

It follows a visit by Seif al-Islam Gaddafi to the minority Amazigh communities in the west of the country.

They voiced their frustration to him at not being able to register traditional names at local municipalities.

The Amazigh in Libya have few rights and their language is not taught in state schools or used in the media.

’Infringes liberty’

Tala, Mazir, Numdia and Manzoo are just a few examples of Amazigh names that are considered to be non-Arab and are banned under a law that came into existence in the 1970s.

The law, infringes on people’s liberty and prevents them from choosing a name that reflects their cultural heritage, the Gaddafi Charity Foundation says. The Amazigh, who are also known as Berbers, make up more than 10% of the population and consider themselves to be Libyans, but not Arabs.

Muammar Gaddafi has long proclaimed that the Berbers are originally pure Arabs. But Berbers claim to have occupied the mountains and deserts of northern Africa before the Arabs arrived.

They take pride in their cultural identity and have a long tradition of rejecting cross-cultural marriages in an effort to protect their heritage.

In neighbouring Algeria and Morocco, Berbers enjoy more rights, with their language being taught in schools and used in the media.

While Libyan Amazigh privately wish such practices would spill over to their country, they are, for now, only asking for the right to name their children in their own language. BBCNEWS

http://www.emazighen.com/breve.php3?id_breve=91
#175


Lihoed Maroc
Dit najaar opent het Bijbels Museum de tentoonstelling Lihoed Maroc, die de bijzondere geschiedenis belicht van de joodse gemeenschap in Marokko. In de titel komen de twee werelden samen: Lihoed betekent “joden” in het Marokkaans Arabisch. ............... :


http://www.marokkonederland2005.nl/project.nl.php?id=174
#176
In de media / Koran-virus blokkeert websites
08/09/2005 om 02:10:22

Een opmerkeijk bericht vandaag op WebWereld: een Koran-virus toont teksten uit de Koran wanneer de gebruiker pornowebsites bezoekt. Het Trojaanse paard scant de titel van een website op woorden als ‘xxx’, ‘teen’ of ‘penis’. Zodra hij een van deze woorden gevonden heeft, wordt de website geminimaliseerd. De gebruiker krijgt vervolgens een pop-up voorgeschoteld met een passage uit het heilige, Islamitische boek.

De kwaadaardige software, het ‘Trojaans paard’ Yusufali-A, nestelt zich in het register van Windows. Indien de gebruiker de website niet sluit komt er een mededeling waarin gevraagd wordt het systeem af te sluiten of opnieuw op te starten, zo meldt antivirussoftware-maker Sophos. Windows-gebruikers wordt aangeraden de virusscanner bij te werken.


http://www.maghrebmagazine.nl/2005/09/06/koran-virus-blokkeert-websites/
#177
http://www.arifino.com/modules/cuisine/article.php?storyid=4



Iwa kkarent a timgharin addanex teggent cwayt n min-gha nac.... ;)
#178
Ik vond het zo'n mooie tekst dat ik het maar uitgetikt heb.....

Cuqeghd xam ighezran z’wighd xam arima, geâddeghd xam idurar hwighd xam zi reânasar.
Iniyayi manni tedjid, iniyayi mani tiridd, iniyayi manis tekkidd man amcan i ddi tenghidd

Mic ddam temsar a Tmazight carhen-cem rehbab n’nem
Wa-cem qbiren yettbab n’nem

War cem ksin x yirsawen, war ddam j’jin amcan n’nem, qeddwan izewran n’nem ay-ahah x Imazighen.

Mic ddam temsar a Tmazight carhen-cem rehbab n’nem
Wa-cem qbiren yettbab n’nem

Iddenatt tugha cem, tugha cem tedjidd s’sa, a-mani ma ruhen s’sawaren z’zayem

Mic ddam temsar a Tmazight carhen-cem rehbab n’nem
Wa-cem qbiren yettbab n’nem


â=3
c=sh
x=g

Het nummer (thmazight) kan je hier beluisteren: http://www.arifino.com/modules/music/viewcat.php?cid=46

#179
artikel uit het volkskrant!!

Rifdorp mag niet praten over Mohammed B.
Van onze verslaggeefster Annieke Kranenberg

IGARMAWAS - Honderden ezels staan in de ochtendzon te wachten bij de soukh in Igarmawas, het geboortedorp van de ouders van Mohammed B. Uit alle hoeken en gaten van deze Rifgemeenschap zijn mannen en kinderen naar de markt gekomen om boodschappen te doen. Ook familie van B., maar die zal niet snel praten, zegt de 35-jarige neef van Mohammed B., die Mohamed heet.


Iedereen met dezelfde achternaam als B. moest zich na de moord op Theo van Gogh bij het politiebureau melden voor verhoor. ‘Zelfs de jonge vrouwen werden opgeroepen’, wordt er gezegd; zachtjes, want de autoriteiten hebben de familie gesommeerd er niet over te praten.

Toch wil neef Mohamed, tekstschrijver en de gekozen wethouder van economie in Igarmawas, wel een rondleiding geven, mits de verslaggeefster belooft dat zij opschrijft hoe arm de mensen hier zijn. ‘Kijk’, wijst hij omhoog, ‘daar is het huis van Hamid, de vader van Mohammed.’

Het witte huis â€" met een plat dak en kleine zijramen â€" ligt hoog boven de gortdroge rivier waarin alleen ’s winters water stroomt als er sneeuw ligt in de bergen. ‘De familie komt nog iedere zomer op bezoek.’

Twee jaar geleden heeft hij B., die vandaag terechtstaat voor de moord op Van Gogh, hier voor het laatst gezien. Toen deed hij heel normaal, aldus Mohamed, die geen kwaad spreekt over zijn 27-jarige neef. ‘Mohammed is geen islamist’, zegt hij. ‘Die Van Gogh was op zoek naar problemen. Hij wist dat de koran voor wel een miljard mensen een heilig boek is.’

De familie van B. blijft in de vakantie nooit lang in het dorp, want ze hebben een mooier huis in een stad bij de Algerijnse grens. ‘En wat zou je hier voor je lol moeten doen?’

Igarmawas is een verzameling gehuchten, verstopt in het Rifgebergte. Een zandweg leidt langs diepe ravijnen, cactussen en kinderen die in de schaduw zitten en soms verse vijgen verkopen.

De vader van B. vertrok zo’n dertig jaar geleden naar Nederland, waar Mohammed B. is geboren. Na de dood van de moeder trouwde de vader met haar zus Fatma. ‘Van oudsher huwen mannen en vrouwen uit onze families met elkaar’, legt de neef uit. De ooms van B. vlogen uit naar Europa en Canada.

Het aantal inwoners wordt steeds minder, zegt Hassan Essakouri, ook wethouder. Het dorp kent veel problemen. Slechts twee van de 36 stammen in Igarmawas hebben elektriciteit. Er is geen verharde weg, geen stromend water, geen voortgezet onderwijs en geen ambulance. Van de vrouwen is 98 procent analfabeet.

Er is kleinschalige landbouw, maar verder is het dorp afhankelijk van het geld van

http://www.volkskrant.nl/binnenland/1120975443762.html


#180
http://www.nadorcity.com/modules/news/article.php?storyid=128






Dit soort reconstructies van misdrijven gebeuren wel vaker in Marokko heb ik het idee, enkele maanden geleden was er ook eentje van een ontvoering. Die was trouwens ook in Nador!