-menu

Toon bijdragen

Deze sectie stelt je in staat om alle bijdragen van dit lid te bekijken. Je kunt alleen de bijdragen zien waar je op dit moment toegang toe hebt.

Toon bijdragen-menu

Berichten - Thayouth

#1


Hey, is dat niet ook een forumlid?

Meskien, een geweldloze arrestatie en dito gevangenschap zijn in Marokko niet bepaald waarschijnlijk.
#2
Ya macabere interesses jij hebt... (Getuige ook je andere topic)
#3
Politiek / Re: Kapitalisme en de Marokkaan
01/05/2010 om 18:22:28
On-topic:

Niet alleen Marokkanen, maar alle mensen die in hun primaire levensbehoeften kunnen voorzien, zouden gebaat zijn bij een sterker bewustzijn m.b.t. hun leefwereld. De Riffijnen van weleer leefden in een grotendeels agrarische samenleving waar men elkaar nodig had om in leven te blijven. De landerijen moesten immers bewerkt worden en de families leefden van opbrengst daarvan. Tegenwoordig heb je niet meer die helpende hand nodig van buurman Mhemed, maar kun je aankloppen bij een bedrijf.
#4
Politiek / Re: Kapitalisme en de Marokkaan
01/05/2010 om 18:14:58
Citaat van: Sa3ieD op 30/04/2010 om 23:15:41
Kapitalisme heeft altijd bestaan. Filosofen houden gewoon van naampjes verzinnen en komen dus op termen als kapitalisme. Vraag en aanbod heeft altijd al bestaan. Punt is alleen dat een bepaald deel van de wereld de standaard van basisbehoeften allang gepasseerd is waardoor de vraag naar faq cgher producten enorm is toegenomen. Het lastige is ook dat het juist die onbegrensde groei van "welvaart / kapitaal" per individu het "systeem" succesvol maakt. In het communisme zijn mensen niet productief want waarom zouden ze? Er valt toch niks te winnen.

Winstbejag en de bijbehorende misleiding en trucage van hen die uit zijn op zo veel mogelijk winst (ten koste van andermans welzijn en leefmilieu) hebben inderdaad altijd bestaan. Het is echter nooit eerder een dusdanig geoliede, krachtige en supranationaal opererende machine (zeg gerust bulldozer) geweest. Stellen dat het beestje alleen van naam veranderd is, vind ik te kort door de bocht. Het beestje is gegroeid door industrialisering en kolonisatie, heeft slagtanden gekregen door globalisering en heeft de klauwtjes ineen geslagen met soortgenoten.

In landen waar schoon drinkwater niet de gangbare dorstlesser is, wordt wel overal Coca Cola verkocht en aangeprezen. En in zowat elke stad is wel een McDonald’s vestiging te vinden of bellen mensen met een mobieltje van Samsung terwijl ze tanken bij Shell. Door globalisering (tv, internet) en grotere mobiliteit (vliegverkeer, auto’s) hebben bedrijven toegang tot een nog grotere groep consumenten en is het winstoogmerk dus ook alleen maar groter. Daarmee wordt ook de weg van multinationals om kapitaalvermeerdering te verkrijgen, een groter slagveld. Zo moeten grote stukken natuur (Nigeria bijvoorbeeld) wijken voor booreilanden.
#5
Muziek / Het album van Ufrin?
22/12/2009 om 23:35:56

Dag allemaal,


Heeft iemand dat voor me?

Het gaat dus om deze man: http://www.youtube.com/watch?v=yx_OsYOVhcI
#6
Het zal wel aan mijn nederige ik liggen, maar is de term 'apartheid' niet een tikkeltje gechargeerd wanneer toegepast op de positie van de Imazighen in Marokko? En wellicht dat het je ontgaan is, maar het artikel waar je naar verwijst is -hoe koddig- in het Arabisch, een taal die het gros van de bezoekers hier niet beheerst. Zeker niet in geschrift. Een taal die bovendien toebehoort aan hen die volgens jou diezelfde apartheid bezigen in Marokko.

Onze generatie is in geen geval tweederangs. Wij zijn, de een wat meer dan de ander door verschillen in opleidingsgraad, tongval, taalbeheersing en andere troeven op de hogere treden van de sociaal-maatschappelijke ladder, weerbaarder dan bijvoorbeeld onze ouders. De meeste gastarbeiders kunnen zich niet eens verstaanbaar maken in het Nederlands, laat staan dat ze in geval van onrechtvaardige behandeling die voortkomt uit etnisch onderscheid weten wat er aan de hand is of daar adequaat op kunnen reageren.

Ik ving deze week nog een gesprek op tussen een bewaker/receptionist (een zogezegde autochtoon) en een Marokkaanse schoonmaakster. De verkiezingsuitslagen waren die ochtend bekendgemaakt en het was duidelijk dat de PVV een grote electorale winst had geboekt. Op de triomfantelijke toon van iemand die eindelijk zijn kans schoon zag om iets te zeggen dat hij al heel lang kwijt wilde, hoorde ik hem de schoonmaakster toeroepen: 'Ja, die Wilders weet wat er mis is en zegt het ook gewoon. Soms een klein beetje té, maar ja hoor, hij weet wat er mis is in dit land.' De arme schoonmaakster verstond geloof ik maar half wat hij zei. In gebroken Nederlands hoorde ik haar een dienstbaar antwoord formuleren. 'Ja, Wilders, niet iedereen is alleen goed of slecht. Hij zegt ook goed.'

Die dienstbaarheid kenmerkt in mijn optiek de eerste generatie Marokkanen en komt voort uit een gebrekkige taalbeheersing en het idee dat zij hier nog altijd te GAST zijn en hun gastheer derhalve niet tegen het hoofd mogen stoten. In geen geval. Het is dan ook zo schrijnend dat juist zij eigenlijk de grootste slachtoffers zijn van eventueel ongelijkwaardige verhoudingen tussen autochtoon-allochtoon terwijl zij dat het minst verdienen.
#7
Ik kan het filmpje helaas niet openen. Jullie wel?

Ik vind het in elk geval riskant om te stellen dat er geen vertrouwensband zou zijn in Marokkaanse ouder-zoon relaties (alhoewel het volgens mij in dit item een stelling betreft die ontkennend of bevestigend kan worden beantwoord). Want hoe wordt een vertrouwensband gedefinieerd? En wat zijn de criteria om vast te stellen of die vertrouwensband aanwezig is? En in hoeverre zijn die criteria cultureel bepaald en begeef je je dus al snel op etnocentrisch vlak? Want dat je bijvoorbeeld niet openlijk met je ouders over seks kunt praten, vind ik niet in de regel typerend voor een gebrek aan vertrouwen. Het geeft alleen aan dat er andere opvattingen over zeden gelden.

Er is in elk geval altijd sprake van een zekere generatiekloof tussen ouders en kind. In een wereld die altijd in beweging is, ziet een generatie zich altijd voor nieuwe uitdagingen staan waar de voorgaande generatie niet mee is geconfronteerd en derhalve niet door dezelfde bril kan bezien.

Wanneer die kloof ook nog gesitueerd is in een maatschappelijk landschap dat is opgetrokken uit gastarbeiderschap en migratie/gezinshereniging ontstaan vanzelfsprekend aanvullende barsten in die kloof die niet voorbehouden zijn aan Marokkanen.


#8
Citaat van: tuzin op 09/12/2008 om 13:05:09
azul


Prostitutie in Marokko rukt op
Door Greta Riemersma
gepubliceerd op 08 december 2008 17:17, bijgewerkt op 8 december 2008 17:40

RABAT - Mogelijke verklaring
Femmes du Maroc gaf een mogelijke verklaring voor al deze vormen van ‘verkoop van het vrouwenlichaam’. In de islam mag seks officieel alleen binnen het huwelijk plaatsvinden en het huwelijk wordt voltrokken nadat de man zijn toekomstige vrouw een bruidsschat heeft gegeven. Zo kan het idee ontstaan dat seks moet worden betaald, aldus het blad.


Dit is echt de domste, meest onverantwoorde conclusie die je in dit verband kunt trekken. Niet verwonderlijk dat een prul van een vrouwenblad dit doet. Voor een kiene invalshoek moet je dergelijke lectuur dan ook niet lezen.

Zoals Allasian al aangaf komt prostitutie voor sinds mensenheugenis. Het is de meest voor de hand liggende vorm van ruilverkeer. Het kapitaalgoed heb je immers in je bezit zonder dat te hoeven inkopen. Bovendien is er altijd vraag naar je product/dienst dankzij moeder natuur.

De bruidssschat heeft een symbolische betekenis, niet die van een koopsom. Wanneer een gemeenschap seks buiten het huwelijk als onwettig beschouwt, worden seksuele handelingen die buiten dit echtelijke kader plaatsvinden in het verlengde daarvan als overtredingen beschouwd. Het feit dat deze overtredingen door een seksistische en onrechtvaardige mensenwereld vrouwen harder aangerekend worden, even terzijde. Vrouwen die deze wet der zeden overtreden worden gezien als zedeloos. En wat staat sinds het begin der tijden synoniem voor zedeloosheid? Een prostituee; een vrouw die bandeloze seksuele contacten aangaat en zich daarvoor laat betalen.

Deze associatie annex kink in de maatschappelijke kabel zorgt ervoor dat het onder sommige vrouwen wellicht stilzwijgend aanvaard wordt dat zij zich laten compenseren voor hun sociaal-maatschappelijk zondigen en de maatschappelijke uitsluiting die daaruit kan volgen.
#9
Citaat van: ayned_m op 26/10/2008 om 07:46:17
Azul
De Amazigh Werekgroep Gouda  organiseert op Zondag  25 Januari 2009 een culturele middag  special voor vrouwen.
Fadma El ouryachi uit Marokkoo komt voor een tour in Europa  met het amazigh theaterstuk  TAMATTUT  geschreven door Mohamed Bouzaggou  en geregisseerd door Chaib El Massaoudi.
Naast Fadma  zaal  de Artieste Fattoum  voor de twede keer In Gouda optreden . Het wordt dus FADMA & Fattoum .

Binnenkort  nog meer informatie !
azul


Weet iemand of dit nog doorgegaan is?
#10
Algemeen / Re: Bijzondere uitspraken
08/04/2009 om 18:14:47

Uitspraken en citaten zijn geen knip voor de neus waard zonder duidelijk verifieerbare bron. Het zou mensen verbazen als ze eens wisten hoe veel ten onrechte beweerd of overgeleverd wordt.
#11
Algemeen / Discussie berbers
07/04/2009 om 20:04:15


Maori's uit Nieuw-Zeeland hebben ook thiggaz.
#12
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
07/04/2009 om 19:20:50
Die thiggaz van Bedoeïn vrouwen zijn trouwens echt fascinerend, check:



#13

Volgens mij wil de malloot van hierboven zoiets:

http://www.youtube.com/watch?v=eWjGteDg9VE

Heropvoedingskampen voor mensen die niet blank genoeg zijn en een beleid dat zich richt op etnische zuivering.

(Hele goede film trouwens, zou iedereen moeten zien.)
#14
Citaat van: RifRebel op 07/04/2009 om 17:31:47
Leuk dat je bent geweest, lijkt me zeker boeiend.
Ik heb altijd bewondering gehad voor Twareg, omdat zij in mijn ogen de puurste Imazighen zijn, wat betreft behoud van cultuur en Amazigh-id. Ik zie ze als de oude niet-sedentaire Imazighen van vroegah.


Ik kan je zeker aanraden om ook te gaan.

Als vooral de Toeareg je interesse hebben, kun je het beste een keer in januari naar 'Festival 'n Essakane' gaan. Is een Toeareg feest in de woestijn, net buiten Timboektoe waarbij 3 dagen lang in tenten gefeest wordt en prachtige live muziek ten gehore wordt gebracht. Alleen is de tocht naar Timboektoe (zeker vanaf Bamako) echt hels. In een 4x4 (Landrover) door de Sahel woestenij, waarvan de laatste uren tot Timboektoe op een onverharde woestijnweg. Maar het is het allemaal dubbel en dwars waard.

Als je overigens je reis via een lokale reisagent boekt, zoals Tara Africa Tours, ben je een stuk goedkoper uit. Ik denk erover om in januari weer te gaan, die Toeareg zijn echt intrigerende mensen.
#15
Algemeen / Re: Berbers op Stormfront
07/04/2009 om 19:02:40


Het is hoe dan ook belachelijk dat wij hier op basis van zoiets verwerpelijks als een 'rassenleer', die eigenlijk alleen in de biologie voor documentatie en analyse gebruikt zou moeten worden, een discussie voeren. Het gaat gewoon nergens over.

Volkeren hebben zich door de eeuwen heen vrijwel altijd vermengd en met aanverwante mensen allerlei gemeenschappelijkheden behouden, zoals taal en tradities (Duits en Nederlands, kerstviering bijvoorbeeld). Mensen die denken dat Imazighen 'zuiver' zijn of zouden moeten zijn hebben het mis en zullen in de toekomst nog meer teleurgesteld worden. Door de globalisatie komen mensen van over de hele wereld makkelijker met elkaar in contact en zorgen zij voor multiraciaal nageslacht.

En dat is maar goed ook.